Tijden aanpassen naar grootte pot?
Hoi allemaal!
Ik ben bezig met het cannen van pompoen en zie volgende tijden staan: 55 min voor pints (500ml) en 90 min voor quarts (1000ml). Nu zijn mijn potten allemaal ongeveer 500ml of minder, maar mijn grootste pot is 600ml. Welke tijd moet ik aannemen? Kan ik ze bijvoorbeeld gewoon 70 min pressure cannen? Of werkt het niet op die manier? Dankjewel!
De officiële spelregels zijn dat je altijd opschaalt naar de tijd voor de eerstvolgende grootte pot. Dus potten kleiner of gelijk aan 500ml (pint) gaan tegen de kortere tijd voor Pint potten en potten tussen 500 en 1000ml (quart) gaan tegen de langere tijd voor Quart potten. Nu is een US pint 473ml, dus je ziet al dat er wat speelruimte is, want in NL zeggen ze: doen een pot van 500ml maar als een pint.
Zelfde voor een US quart = 946ml en toch kun je 1000ml / 1l potten ook tegen die tijd doen. Hoever je dat wil oprekken hangt van je drang naar avontuur af. Je leest hieronder al een reactie van iemand die het minder strikt neemt. De officiële regels zijn dus duidelijk; er zijn ook mensen die ervan afwijken en in die groep zijn er ook mensen die het overleven. ;-)