Varkensstoverij
Gisteren opnieuw varkenswangetjes en -slaapjes gePCned. Heel blij met het resultaat.
11 potten met +/-600gr en 3 met +/-800gr zonet gecontroleerd op vacuüm en alle zijn geslaagd. Rauw in de potten gedaan en een beetje ui tussen het vlees gelegd als extra smaakmaker. Ik heb wel, zoals ook mijn vorige batch, tegen alle regels in slechts een tijd van 30min PCnen aangehouden. De reden hierachter is dat wij dit toch nog steeds zeker 10 min laten sudderen om saus van het vocht te maken wanneer wij het gaan consumeren.
Ik las dat botulisme gedood wordt bij 20min op 121 graden. Dus denk ik met 30min wel safe te zijn. Maar dit is mijn volledige verantwoordelijkheid. Trouwens het vlees valt bij 70/90 min PCnen helemaal uiteen en dat vinden wij hier niet zo aangenaam.
Op de deksels van mijn potten zet ik steeds, bij controle, een markering hoeveel keer ik deze reeds gebruikte, gewoon voor mij een zekerheid wanneer een pot niet vacuüm trekt dat het deksel dan wel zijn tijd heeft gehad en weg mag.
Groetjes
Ik ben het helemaal met je eens dat het vlees helemaal uit elkaar valt als je deze 90 minuten in de PC doet. Dat is voor Pulled Chicken natuurlijk helemaal fantastisch. Maar voor de rest erg jammer en vind als je het raw in de pot doet zonder vocht ook best droog. Wij verwarmen het vlees ook weer minimaal 10 minuten. Maar vraag me af of 30 minuten in de PC niet veel te kort is. Hopelijk kan @Lisa Moll hier iets meer over zeggen? Want dat zou natuurlijk wel heel veel tijd schelen en stroom 😉