top of page

Pressure Canning NL Community

Openbaar·400 Canner

Eigen recepten

Hoi allemaal, wat leuk zo’n community! Ik wil heel graag een pressure can aanschaffen.

Ik zie echter wel nog met wat vragen.

Hoeveel potten koop je om te beginnen en welke maat?

Ik wil graag pastasaus met vlees, maar ook aardappelen en groenten apart gaan PC’en

En moet je echt de recepten volgen? Of mag je ook eigen recepten maken. Maar hoe weet je dan de juiste tijd per pot?

Je ziet het wel, veel vragen. Maak ik het voor mezelf te ingewikkeld? Moet ik gewoon beginnen en dan wijst alles zichzelf wel uit?

Eve
Jan 20

Afgelopen dinsdag heb ik bij Lisa en haar collega's een workshop gevolgd. Echt een aanrader. Alles aangeschaft, Pressure Canner, potten en andere benodigdheden. Ook al kan je bij Lisa veel online volgen. Zeker als je nog niets gewend bent qua conserveren, dan is deze workshop echt een aanrader. Inmiddels zelf een aantal kilo stoofperen geconserveerd. Advies is altijd om klein te beginnen. Maar in dit geval was het proberen of zeker weten dat het weggegooid kan worden. Uiteindelijk. Groot succes!

Ik ben om als het gaat om de Mason Jars. 1% kans dat het conserveren niet goed gaat. Gewone potten 3%. Maar begin niet aan de 1-2-3 klikpotten van Hak. De kans dat het conserveren niet lukt ligt op de 7% +. Kortom zonde om dat risico te nemen.

Verder geldt. Vanuit Amerika zijn er richtlijnen. Maar als producten apart geconserveerd kunnen worden, dan kan dat ook wanneer ze bij elkaar in een pot zitten. Zoals eerder geschreven, geen pasta, rijst of melk(achtige) producten. Die voeg je toe wanneer je het gerecht daadwerkelijk gaat eten. (Wordt pap of zuur). Zorg voor bijvoorbeeld pompoensoep dat alles in blokjes is in plaats van gepureerd. En eigenlijk heb je dan al een goede richtlijn in wat je gaat doen.

Verder uiteraard. Volg Lisa, zoek op YouTube (zoek dan ook weer naar Lisa), en kijk op Facebook naar de groepen die er over Pressure Canning zijn. Morgen ga ik een nieuw recept uit proberen. Smaakt het? Dan is het de volgende keer dubbele portie maken. Een voor de avond zelf en een om te Pressure Cannen. Week erop proeven hoe het smaakt na Pressure Cannen. Indien succes, wordt het de keer erop een grote batch.

Ken je het gerecht al, dan kan je stap een overslaan en gelijk een dubbele portie maken en Pressure Cannen.

Als het gaat om de maat van de potten. Dat hangt ook een beetje af van de gezinssituatie. Dat is ook als het gaat om porties welke per persoon verschillen kan, toch lastig in te schatten. Maar daar komen we gaandeweg wel achter.

Hoe dan ook. Als je in staat bent om naar Mijdrecht te gaan. De workshop is echt een aanrader en daar kan je ook al je vragen stellen. Plus de dan gewenste spullen gelijk meenemen.

Heel veel succes!

Groetjes van een enthousiaste beginnende Pressure Canner plus bijna nog enthousiastere huisgenoten

bottom of page