top of page

Pressure Canning NL Community

Openbaar·662 Canner

Zondag, Candag: flespompoen met kikkererwten hash

Gisteren met 2 flespompoenen en een gewone pompoen lopen zeulen om vandaag onderstaand recept te maken (waarvoor maar 1 flespompoen nodig is, maar de rest is voor een pittige pompoensoep).

Het recept staat hier: https://canningdiva.com/recipes/butternut-squash-and-chickpea-hash-canning-recipe/

Zelf heb ik de hoeveelheden iets aangepast en in grammen: het paste echt preciés in 6 quart potten:

Ingrediënten:

500 gram kikkererwten

3 eetlepels olijfolie

315 gr ui (gesnipperd)

3 theelepels celtic zout

1/2 theelepel gemalen zwarte peper

1500 gr (ca. 13) Roma tomaten (in blokjes)

8,5 dl water

640 gr (ca. 2) courgettes

1200 gr (1 grote) flespompoen (in blokjes van 1,5 cm)

6 gr (ca. 2 eetlepels) gemberpoeder

6 gr (ca. 2 eetlepels) gemalen korianderzaad

3 gr (ca. 3) gehakte chili pepers

Bereiding:

Spoel de kikkererwten grondig af en maak ze schoon. Verwijder eventuele misvormde of verschrompelde bonen, steentjes of ander vuil.

Doe de gedroogde kikkererwten in een grote pan en voeg zoveel water toe dat ze onder staan. Breng aan de kook op middelhoog vuur. Kook 5 minuten, zet het vuur dan laag en laat sudderen met het deksel erop. Laat 15 minuten sudderen en haal dan van het vuur, met het deksel erop.

Verhit de olijfolie in een tweede grote soeppan op middelhoog vuur. Voeg de ui, zout en peper toe. Fruit de ui 5 minuten en roer regelmatig.

Voeg de tomaten toe, bak 5 minuten om het sap uit de tomaten te laten komen en roer regelmatig om aanbranden te voorkomen. Voeg het water, de courgette, pompoen, gember, koriander en rode pepervlokken toe en meng goed. Kook nog 5 minuten.

Laat de kikkererwten uitlekken in een vergiet in de gootsteen. Doe de kikkererwten in de soeppan en meng goed. Breng aan de kook. Laat 5 minuten hard koken en roer regelmatig. Schep het hete mengsel in hete potten en laat een ruime ruimte van 2,5 cm over.

Verwijder eventuele luchtbellen en voeg indien nodig extra mengsel toe om de ruimte te behouden.

Veeg de rand van elke pot schoon met een doekje gedrenkt in azijn. Plaats het deksel en de ringen op elke pot en draai ze handvast dicht.

Verwerk in een hogedrukpan op 10 PSI. Verwerk potten van een quart gedurende 90 minuten en potten van een pint gedurende 75 minuten.

Ze staan nog in de PC dus ik kan het eindresultaat nog niet laten zien, maar de recepten van The Canning Diva zijn tot nu toe altijd een succes, dus ik twijfel er niet aan dat deze straks ook heerlijk zijn op een gure herfstdag.

175 weergaven
Lisette
Lisette
Oct 22

Ziet er geweldig uit!!! Deze heb ik ook voor deze week op mijn lijstje staan. Ik ben groot fan van the canning diva!! Ik heb net roasted tomatillo's chickpeas gemaakt, zit nu in de camper en is echt heerlijk.

bottom of page