top of page

Pressure Canning NL Community

Openbaar·662 Canner

GHEE (houdbare boter)

Stapsgewijze handleiding voor het maken van ghee in de slowcooker (houdbare boter)

Ghee is een lang houdbare manier om boter te bewaren. Het wordt al duizenden jaren over de hele wereld gebruikt. Het is niet alleen houdbaar, maar heeft ook een hoger rookpunt dan boter.

Als ik zelf geen boter kan maken, kijk ik bij de plaatselijke supermarkt of er biologische boter in de aanbieding is. Ik gebruik ongeveer 2,7 kilo per keer als ik het in mijn slowcooker maak.

Ik heb ontdekt dat de slowcooker de makkelijkste manier is om ghee te maken. Slowcookers hebben een lage en constante temperatuur, en dat is precies wat u nodig hebt. Het proces is eigenlijk heel eenvoudig. Wanneer de boter smelt, komen de melkbestanddelen en het water vrij. Terwijl het mengsel verder verhit, verdampt het water en worden de melkbestanddelen goudbruin. Door het koken van de melkbestanddelen krijgt de ghee een heerlijke nootachtige smaak.

Ghee kun je op dezelfde manier gebruiken als boter. Smeer het op toast. Leg het op een gebakken aardappel. Roer er de eieren in. Maak er een taartbodem van.

Heb ik al gezegd dat je er zelfs mee kunt frituren? Klaar om het te proberen?

Ghee maken

Haal de boter uit de verpakking en doe deze in de slowcooker.

Klaar om te beginnen met smelten? Laat de deksel eraf en zet de machine op de laagste stand. Laat alle boter smelten.

Hoe lang dit duurt, hangt af van hoeveel je maakt. Ik doe meestal 2,7 kilo tegelijk. Zodra de boter volledig gesmolten is, verwarm je deze nog even op laag vuur.

Na een tijdje zul je drie verschillende lagen in de slowcooker krijgen: water, olie melkbestanddelen, met wat bezinksel op de bodem. De

melkbestanddelen liggen bovenop, dus je kunt de andere lagen niet zien, maar ze zijn er wel!

De boter moet lang genoeg sudderen om het water te laten verdampen. Daarom doe je het deksel er niet op. En je wilt dat de melkbestanddelen bovenop mooi bruin worden. Meestal duurt het ongeveer 8 uur, maar soms ook wel 12 uur.

laag melkbestanddelen mooi bruin is. De volgende stap is het afscheppen van de vaste bestanddelen van het bovenste laagje.

Het afschuimen van de drijvende stukjes. Deze drijvende stukjes kunnen gebruikt worden om vrijwel alles mee te boteren. Het zal een licht nootachtige smaak hebben, net als de ghee. En als je gezouten boter hebt gebruikt, zal het behoorlijk zout zijn.

Nu kun je zien of al het water verdampt is. Zo niet, laat de boter dan zachtjes koken tot het verdampt is.

Controleer op water, wanneer je tevreden bent en al het water verdampt is, is het tijd om de slowcooker uit te schakelen.

Bewaar uw zelfgemaakte ghee in hete, steriele glazen potten met deksels. Ik gebruik uiteraard weckpotten. Pinten, om precies te zijn. 🙂

Bedek de potten met een paar lagen botermousseline of gebruik een schone kussensloop om eventueel bezinksel eruit te zeven. Giet de olie nu voorzichtig in gesteriliseerde glazen potten. Zorg ervoor dat de laag bezinksel op de bodem niet wordt verstoord.

Giet het mengsel in de hete, steriele potten. Wanneer de ghee afkoelt, stolt deze en krijgt een mooie boterbloemgele kleur.

Afgekoeld en mooi. Dek de potten losjes af en laat ze afkoelen. Zodra de ghee volledig is afgekoeld, sluit u de potten goed af met de deksels.

Ghee kan 2 tot 3 maanden op kamertemperatuur bewaard worden, afhankelijk van de kamertemperatuur. Je kunt het ook maximaal een jaar in de koelkast of in je voorraadkast bewaren.

Dus de volgende keer dat u kipfilet of een zuurdesemtaartbodem maakt, probeer dan eens ghee en ontdek of u het lekker vindt!

backtoourroots.net

164 weergaven
Merel
Merel
Aug 30

Hmmm… 2,7 kilo biologische roomboter kost je zo 50 euro 🥵 En ik dacht dat ghee buiten de koelkast veel langer houdbaar was.

Wat vind je het voordeel van het gebruik van ghee ipv roomboter of ossenwit?

bottom of page